Satsningsområder
Våre
satsningsområder
Våre
strategier
A. OPPLEVELSESNÆRING
-
Skape et levende og variert båtliv på kanalen
-
Bidra til mangfoldig og lønnsom opplevelsesnæring i hele regionen
-
Utnytte Fredriksten festnings markedsposisjon
-
Etablere innovasjonsmiljø for naturbasert turisme
-
Utrede forbindelsen Haldenkanalen-Dalslands kanal
-
Gjenskape Villmarksveien som attraksjon og turistvei
B. STEDSUTVIKLING
-
Videreutvikle fysiske innfallsporter til fyrtårn for samarbeid
-
Øke tilgjengelighet og knytte regionen sammen
C. NASJONALT LABORATORIUM
-
Mobilisering i forhold til grønt entreprenørskap
-
Bidra til god landskapspleie og bedre vannkvalitet
-
Bidra til økt verdiskaping knyttet til jakt og fiske
-
Utnytte vårt potensiale knyttet til hytteutvikling
-
Benytte Haldenkanalens artsmangfold som grunnlag for verdiskaping
D. MERKEVARE
-
Videreutvikle merkevaren Haldenkanalen basert på felles historie
-
Gjøre regionen kjent for godt vertskap
-
Aktiv informasjon, kommunikasjon og markedsføring
Regionalparken skal
-
Gjøre kanalen og regionalparkområdet mer attraktivt gjennom systematisk merkevarebygging knyttet til kanalen som fyrtårn – slik at aktørene kan drive markedsføring og salg av konkrete tilbud mer effektivt, og innbyggerne bli mer knyttet til kanalen
-
Bidra til å utvikle andre fellesgoder som enkel tilrettelegging og skjøtsel for ferdsel i naturen med bl.a. skilting og merking for vandring, sykling, rulleski og ferdsel på vann
-
Skape muligheter for og oppslutning om samarbeid mellom aktørene
-
Sikre helhet og tyngde for bærekraftig utvikling langs kanalen, gi kommunene og aktørene tyngde overfor myndigheter og andre bidragsytere til regional utvikling.
-
Skaffe økonomiske virkemidler gjennom private og offentlige ordninger innenfor parkens virkeområde stolte av regionen
-
Skal bidra til næringsutvikling knyttet til regionens artsmangfold og kulturhistorie
-
Bidra til utvikling av reiselivsmessig god infrastruktur og sammenheng i tilbudene
SUKSESSFAKTORER
-
Kommunikasjon – økt trafikk på kanalen og å «sluse» trafikken til knutepunkter
-
Kapital – samarbeide mellom stat, fylker, kommuner, virksomheter og banker
-
Kompetanse – kontinuerlig utvikling på områder som det er viktig å satse på
-
Kultur – videreutvikle kulturminnene og skape nye kulturtilbud