top of page
fotograf_jonas_ingstad-0839-WEB.jpg

Satsningsområder

Våre
satsningsområder

Våre
strategier

A. OPPLEVELSESNÆRING

  • Skape et levende og variert båtliv på kanalen

  • Bidra til mangfoldig og lønnsom opplevelsesnæring i hele regionen

  • Utnytte Fredriksten festnings markedsposisjon

  • Etablere innovasjonsmiljø for naturbasert turisme

  • Utrede forbindelsen Haldenkanalen-Dalslands kanal

  • Gjenskape Villmarksveien som attraksjon og turistvei


B. STEDSUTVIKLING

  • Videreutvikle fysiske innfallsporter til fyrtårn for samarbeid

  • Øke tilgjengelighet og knytte regionen sammen

 


C. NASJONALT LABORATORIUM

  • Mobilisering i forhold til grønt entreprenørskap

  • Bidra til god landskapspleie og bedre vannkvalitet

  • Bidra til økt verdiskaping knyttet til jakt og fiske

  • Utnytte vårt potensiale knyttet til hytteutvikling

  • Benytte Haldenkanalens artsmangfold som grunnlag for verdiskaping

 


D. MERKEVARE

  • Videreutvikle merkevaren Haldenkanalen basert på felles historie

  • Gjøre regionen kjent for godt vertskap

  • Aktiv informasjon, kommunikasjon og markedsføring

Regionalparken skal

  • Gjøre kanalen og regionalparkområdet mer attraktivt gjennom systematisk merkevarebygging knyttet til kanalen som fyrtårn – slik at aktørene kan drive markedsføring og salg av konkrete tilbud mer effektivt, og innbyggerne bli mer knyttet til kanalen

  • Bidra til å utvikle andre fellesgoder som enkel tilrettelegging og skjøtsel for ferdsel i naturen med bl.a. skilting og merking for vandring, sykling, rulleski og ferdsel på vann

  • Skape muligheter for og oppslutning om samarbeid mellom aktørene

  • Sikre helhet og tyngde for bærekraftig utvikling langs kanalen, gi kommunene og aktørene tyngde overfor myndigheter og andre bidragsytere til regional utvikling.

  • Skaffe økonomiske virkemidler gjennom private og offentlige ordninger innenfor parkens virkeområde stolte av regionen

  • Skal bidra til næringsutvikling knyttet til regionens artsmangfold og kulturhistorie

  • Bidra til utvikling av reiselivsmessig god infrastruktur og sammenheng i tilbudene 

 


SUKSESSFAKTORER

  • Kommunikasjon – økt trafikk på kanalen og å «sluse» trafikken til knutepunkter

  • Kapital – samarbeide mellom stat, fylker, kommuner, virksomheter og banker

  • Kompetanse – kontinuerlig utvikling på områder som det er viktig å satse på

  • Kultur – videreutvikle kulturminnene og skape nye kulturtilbud

Vår brosjyre

Les mer om oss og hva vi har jobbet med de siste årene i vår informasjonsbrosjyre

Forside bilde.JPG
bottom of page